Tijd voor een webshop die

Kun je tegenwoordig nog zonder webshop?

Even wat cijfers. Sinds het begin van de pandemie heeft online shoppen een enorme vlucht genomen. De grootste groei van internetverkopen mat het CBS in het tweede kwartaal van 2020. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019 lag de online-omzet in 2020 maar liefst 55 procent hoger. Bij Nederlandse internetverkopers steeg de omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 met ruim 38 procent. (Bron: cbs.nl)

It’s here to stay…
Wie had vorig jaar kunnen denken dat we zo veel mogelijk thuis zouden werken en massaal online zouden shoppen? We kochten zelfs toiletpapier, fitnessapparatuur en mondkapjes online!
Zelfs nu de versoepelingen vrijwel maximaal zijn, zal online shoppen (ook wel: e-commerce) populair blijven. Consumenten hebben het gevoel van gemak bij online bestellen en kunnen prijzen online beter en makkelijker vergelijken.
Hoe speel je daarop in als ondernemer die fysieke producten verkoopt? Ben je zonder webshop ten dode opgeschreven of zal het zo’n vaart niet lopen?

Een webshop is interessant voor alle verkopers van producten die je, al dan niet virtueel, in een winkelwagentje kunt stoppen (dus niet voor dienstverleners).

We maken onderscheid tussen pure webwinkels en zogeheten multichannelers: bedrijven die zowel via ‘stenen’ winkels als online verkopen.

Marktplaats, Amazon, eBay, Bol
Als je jouw producten online wilt verkopen, kun je een eigen webshop beginnen. Daarmee heb je volledige controle over het design: je kunt de shop volledig aanpassen aan je wensen en behoeften. Er bestaat niet al te ingewikkelde webwinkelsoftware waarmee je in principe binnen een dag online kunt zijn, ook zonder technische kennis. Kortom: een webwinkel heb je zo opgestart.

Maar net als in een fysieke winkel is het een grote uitdaging om kopers jouw webshop binnen te krijgen én te houden, dus om een loyale klantenkring op te bouwen. Daarnaast moet je alle techniek zelf beheren of een IT-expert inhuren. Het kan dus zinvol zijn om producten (ook) aan te bieden op een site waar gebruikers sowieso al komen winkelen: een verkoopplatform. Denk aan Marktplaats, Amazon, eBay of Bol.com.

Maak een goede overweging voordat je jouw producten aanbiedt op een verkoopplatform. Platformen als Bol en Amazon zijn qua kosten het duurst, maar bieden je een grote afzetmarkt, en je kunt gebruik maken van hun logistieke programma’s. Als je van plan bent om veel producten aan te bieden, zijn Bol en Amazon de beste opties.
Beslist.nl zorgt voor meer bezoekers en conversies op jouw website, tegen redelijk lage kosten.
Voor particuliere verkopers en voor bedrijven met een bescheiden online assortiment zijn Marktplaats en eBay de beste opties. Hier zijn de totale kosten per verkocht artikel laag, en heb je – zeker op Marktplaats – toch een redelijke afzetmarkt.

Social shoppen
Ook via een aantal sociale media kun je je producten online aanbieden, zoals met Facebook en Instagram Shops. Hier maak je je eigen online etalage. Met Facebook en Instagram Shopping kun je in elke afbeelding 5 producten taggen met een directe link naar de productpagina. Zo kun je gebruikers van deze socials direct laten landen op productpagina’s in jouw webshop.

Data-analyse
Niet alleen geeft een online winkel een boost aan je business, e-commerce geeft je ook de beschikking over waardevolle klantgegevens en interessante analysemogelijkheden.
Een webwinkel zonder data-analyse tools is als een duikboot zonder sonar: dan vaar je blind, zonder bestemming of koers. Door het gedrag van je bezoekers te meten krijg je zicht op wat wel en niet werkt. Data-analyse geeft je cijfers over traffic, conversie en gemiddelde bestelwaarde. Maar je kunt nog dieper graven: welke producten zijn populair, waar komen je bezoekers vandaan, hoe lang blijven zij op elke pagina hangen en wat is de return on investment (ROI) van je marketingcampagnes?

UI en UX – wasdá??
Behalve met de mogelijkheden van data-analyse houdt een slimme webshop rekening met UI en UX: User Interface en User Experience.

User Interface gaat over de buitenkant van je webshop: hoe aantrekkelijk ziet die eruit? Maar ook: hoe bekijken bezoekers jouw site, hoe navigeren ze, wanneer drukken ze op de koop-knop? Dit kun je allemaal uitzoeken met A/B testing.

Waar UI zich op de voorgrond bevindt, is UX meer op de achtergrond aanwezig. User Experience draait om het maken van een ontwerp met een ideale gebruikerservaring. Hoe sneller de bezoeker zijn doel kan voltooien, hoe beter het UX-design. Om het beste resultaat te behalen kun je verschillende A/B testen laten uitvoeren. De data uit deze A/B testen kun je gebruiken om jouw webshop zo goed mogelijk op je doelgroep af te stemmen.

Logistiek = key
Oké, je hebt goed nagedacht over het design en de UX/UI van je webshop. En je weet of en op welk verkoopplatform je je producten (ook) gaat aanbieden en of je Facebook/Instagram Shops wilt inzetten.
Maar eigenlijk begint het nu pas écht. Want een webshop vergt achter de schermen een flinke logistieke organisatie. Voorraadbeheer, verwerking en verzending van de bestellingen is geen sinecure. En wat wordt je retourprocedure? Van kleding is bijvoorbeeld bekend dat ongeveer de helft retour wordt gestuurd.

Webwinkels moeten zich houden aan de regels voor koop op afstand. Zo hebben je klanten bijvoorbeeld een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Binnen deze periode mogen ze het product zonder opgaaf van reden terugsturen.
Veel van die wettelijke regels vind je terug op www.consumentenbond.nl/online-kopen

Naarmate je meer bestellingen ontvangt, kun je tijd en geld besparen door de distributie (deels) uit te besteden. Twee veel voorkomende distributievormen zijn dropshipping en fulfilment.
Dropshipping is online verkopen zonder voorraad. De klant bestelt producten in jouw webwinkel. Jij plaatst die order vervolgens bij je leveranciers, waarna deze de producten rechtstreeks naar de klant stuurt. Voordelen van dropshipping zijn dat je zelf geen goederen in voorraad hebt en geen inkooprisico loopt.

Bij fulfilment besteed jij het volledige logistieke proces uit aan een fulfilmentbedrijf. Zij zorgen voor een optimaal voorraadbeheer, orderverwerking, verzending en rapportage. Jouw leveranciers bezorgen hun producten rechtsreeks bij het fulfilmentbedrijf, waarna zij de goederen controleren en opslaan in hun magazijn. Daarna worden de bestellingen uit jouw webshop verzameld en verzendklaar gemaakt. Je hebt zelf geen omkijken naar verpakkingsmateriaal, frankeer- en adreslabels, retourlabels en opvulmateriaal. En je profiteert van lagere verzendkosten (door volumeafspraken met pakketbezorgers), track & trace en eventueel afhaallocaties.

Internationale e-commerce
Wil je ook in het buitenland leveren? Dan krijg je te maken met internationale regels, die ook nog eens kunnen verschillen per land.
Onderzoek goed welke landen voor jouw producten interessant zijn. En laat je webteksten vertalen door een erkend vertaalbureau (door Google Translate halen is geen aanrader).

Er zitten nogal wat haken en ogen aan het starten van een goed presterende webshop, dat is nu wel duidelijk. Laat je goed adviseren, door de Kamer van Koophandel of door een online marketingbureau.

Wil je je producten ook via je eigen website verkopen en zo je naam en merk uitbouwen? Wij helpen je graag op weg!

Onze webshops zijn....

belachelijk snel
super slim gebouwd
onweerstaanbaar voor zoekmachines
precies wat jij wilt

Waarom een webshop?

Een professionele webshop is de sleutel tot succesvol online zakendoen. Het gaat niet alleen om een aantrekkelijke lay-out en een gebruiksvriendelijke interface, maar ook om een naadloze integratie van betalings- en verzendopties, zoekmachineoptimalisatie en veiligheid. Het hebben van een professionele webshop biedt u de kans om uw merk op te bouwen, klanten te trekken en te behouden, en uw omzet te verhogen. Bovendien biedt het u de mogelijkheid om te concurreren met andere bedrijven in uw branche en de markt te veroveren. Kies voor een professionele webshop en zet de eerste stap naar een bloeiend online bedrijf.

Laten we....

oeps, zonder emailadres kunnen we geen contact met je opnemen.

Volgende

Geweldig! Laten we het over je project hebben.

Tijdsspan

Project informatie

Lekker, wij houden ook van koffie!

Hoe kunnen we contact met je opnemen?

Bellen is effectiever dan mailen

Bel ons of laat je telefoonummer achter en we bellen je zo snel mogelijk terug!

026 - 202 2055

Op welk nummer mogen we je bellen?

Dit maakten we voor BeBumble

Een headless totaaloplossing voor non-alcoholische dranken!

Hoe snel is mijn website?

Bij Digitmind zorgen wij voor een razendsnelle website. Niet alleen belangrijk voor de user experience van je gebruikers, maar ook voor de SEO positie van je website. Benieuwd hoe snel onze of jouw website is? Gebruik dan onze tool en krijg direct antwoord!

Voer url in

Test website snelheid
Snelheid berekenen

Ook zij lieten hun webshop door ons bouwen

Miko, PartyVlaai, BeBumble