SEO – zoekmachine optimalisatie

Wist jij dat wereldwijd iedere dag 4.464.000.000 zoekopdrachten op Google worden ingevoerd? Dat van deze zoekopdrachten maar 10 procent van de gebruikers verder kijken dan de eerste pagina? Dat driekwart van deze gebruikers alleen naar de eerste 5 resultaten kijken en dat 40 procent van de gebruikers voor het eerste zoekresultaat gaat?

Waarom SEO?

Het zijn feiten die ondernemers in een wereld waar online steeds belangrijker wordt onderschatten. Je kan een prachtige website hebben, maar als deze website niet wordt gevonden door je doelgroep is de functie van een website beperkt. Digitmind is onder andere een zoekmachine optimalisatie bureau waar wij jou helpen met het beter vindbaar maken van je website. Wees wel voorbereid want hoog (blijven) scoren in de zoekmachines is gigantisch hard werken.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

In de wereld van internet marketing zijn er twee belangrijke manieren om in de zoekmachines gevonden te worden. De eerste en meest gemakkelijke manier is om gebruik te maken van betaalde advertenties. De tweede manier is om zoekmachine optimalisatie in te zetten, dit is een verzamelnaam voor diverse techniek en methoden om hoger te scoren in de zoekmachines. Het is de manier van de lange adem, maar levert bij succes een hoog aantal (gratis) bezoekers op.
Binnen de zoekmachines zijn er zogenoemde organische resultaten en betaalde resultaten. De betaalde resultaten zijn advertenties waar bedrijven geld voor betalen en worden in bijvoorbeeld Google bij genoeg adverteerders bij de vier bovenste en vier onderste resultaten getoond. Je kan ze herkennen aan de labels: adv. en gesponsord. De organische resultaten zijn de resultaten die tussen deze betaalde advertenties worden getoond. Ze zijn gebaseerd op het zoekwoord dat de gebruiker intypt en de relevantie van de pagina waar naartoe wordt gelinkt. Heb jij bijvoorbeeld een informatieve pagina over het onderhouden van een zwembad, dan zal de zoekmachine het zoekwoord “zwembad onderhouden” als relevante term zien voor deze pagina. Afbeelding 1 laat het duidelijke onderscheid zien tussen organische en betaalde zoekresultaten.

Voordelen zoekmachine optimalisatie

“Gratis” bezoekers

Het grote voordeel van organische zoekresultaten is dat je er niets voor hoeft te betalen. Dit terwijl je bij het adverteren per klik naar je website betaald. Door kleine inspanningen en aanpassingen kan een site al verrassend snel hoge posities behalen binnen de organische zoekresultaten.

Hoge relevantie

Doordat Google de organische zoekresultaten toewijst aan de meest relevante website, ontvang jij de juiste doelgroep op je website. De kans is klein dat personen op jouw site belanden en geen nuttige informatie vinden over het opgegeven zoekwoord. Dit zorgt er weer voor dat bezoekers langer op je site blijven en zo voor meer conversie zorgen.

Goedkoper dan adverteren

Adverteren is in de regel duurder dan zoekmachine optimalisatie. Dit komt doordat je betaald per klik op de advertentie en zonder goede monitoring lopen de kosten al snel op. Bij het behalen van goede posities in de zoekmachines gaan de investeringen in zoekmachine optimalisatie zich in een hoog tempo terugverdienen.

Zorgt voor een langdurig effect

Een volhardende strategie op het gebied van zoekmachine optimalisatie werpt op de lange termijn zijn vruchten af. Het behalen van goede posities binnen de zoekmachines is namelijk een proces en behaalde topposities zullen niet zo maar verdwijnen. Topposities op veel gezochte zoekwoorden leveren je voor langere tijd veel bezoekers op. Bij het stopzetten van een advertentie, zie je direct de afname in bezoekers.

Nadelen zoekmachine optimalisatie

Tijdrovend

Het traject van zoekmachine optimalisatie is een intensief en tijdrovend traject. Hoge posities zijn vaak door veel moeite bereikt en deze achterstand wordt niet in een paar weken ingehaald.

Doorlopend proces

Het behalen van hoge posities betekent niet dat de zoekmachine optimalisatie is afgerond. Je concurrenten zullen er alles aan doen om deze posities over te nemen en jij moet blijven investeren om deze positie te behouden en/of te verbeteren.

Minder verklaarbaar

Adverteren kan beter verklaard worden dan zoekmachine optimalisatie. Plotselinge stijgingen en/of dalingen in de zoekmachine posities zijn soms moeilijk te verklaren. Dit kan frustrerend werken, maar hoort wel bij het proces van zoekmachine optimalisatie. Het heeft ook mooie kanten, want het komt vaak voor dat pagina’s gaan ranken op zoektermen waar je nog nooit aan hebt gedacht, maar die wel veel relevante bezoekers opleveren.

Zoekmachine optimalisatie bij Digitmind

Nu rest natuurlijk de vraag: hoe pakken we zoekmachine optimalisatie aan? Bij Digitmind gaan wij samen met jou kijken welke mogelijkheden er zijn. We stellen een plan op om jou webpagina’s zo hoog mogelijk binnen de zoekmachines te laten ranken. Digitmind gaat op de volgende manier te werk.

1. Inventariseren
De eerste stap is om met jou om tafel te gaan en te inventariseren wat de wensen zijn. Digitmind heeft veel ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie en kan je adviseren over het opstellen van realistische doelen. Het doel van deze inventarisatie is om een open en eerlijk gesprek te hebben over de ambities van jouw onderneming. Bij een positieve uitkomst stellen wij een plan op voor de inzet van zoekmachine optimalisatie.

2. 0-meting
Wij maken een 0-meting van jouw website, hierin achterhalen we de posities van de gewenste zoekwoorden en vergelijken deze met de concurrentie. We doen onderzoek naar het linkprofiel, de snelheid en de structuur van jouw website. Verder geven wij advies over mogelijke verbeterpunten die doorgevoerd kunnen worden.

3. Zoekwoordenonderzoek
Wij gaan een zoekwoordenonderzoek voor jouw website uitvoeren, dit resulteert in zoekwoorden die volgens ons potentie hebben om hoog te scoren in de zoekmachines. Een zoekwoordenonderzoek kan heel uitgebreid zijn, maar kan ook compact worden gehouden. Deze keuze laten we aan jou over.

4. Opstellen structuur
Bij een definitieve keuze voor zoekwoorden gaan wij een structuur opstellen. We linken de zoekwoorden aan bestaande pagina’s of besluiten dat er nieuwe pagina’s moeten worden aangemaakt. We stellen de pagina titels en bijbehorende meta-description op, geven advies over de body tekst en url’s van de webpagina. Het kan gezien worden als een blauwdruk van je website voor het implementeren van zoekmachine optimalisatie.

Digitmind kan je huidige website overigens ook indexeren en hiervoor een structuur opstellen. Zo zie je direct waar de verbeterpunten liggen. Het opstellen van een structuur is ook ideaal bij het vormen van een nieuwe website. Je nieuwe website voldoet op deze manier direct aan de basisvoorwaarden om beter in de zoekmachines te worden gevonden. Neem hiervoor contact met ons op.

5. Technische optimalisatie
In eerste instantie gaan we kijken of er in de techniek van je website verbeterpunten te halen zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van caching, is er een sitemap aanwezig en/of wordt de website wel goed geïndexeerd. Wij zullen deze verbeteringen daar waar nodig gaan doorvoeren.

6. Content marketing
De uitspraak “content is king” hoor je vaak terug onder online marketeers. Het is een feit dat goede content een enorme boost geeft aan de vindbaarheid in de zoekmachines. Wij gaan jou helpen bij het creëren en plaatsen van goede content, in overleg kunnen wij dit zelf helemaal voor je uit handen nemen.

7. Social media marketing
Heb jij social media is vaak een overbodige vraag. Gebruik jij social media is al een stuk relevanter, maar gebruik jij social media op een goede manier vinden veel ondernemers een lastige vraag. Wij adviseren jou hoe je social media op een goede manier kan inzetten. Heb je liever dat Digitmind de social media beheert, dan is dit uiteraard ook mogelijk.

8. Linkbuilding
Linkbuilding is niets meer en niets minder dan het plaatsen van links op andere website die naar jouw website verwijzen. Het is een zoekmachine optimalisatie techniek van het eerste uur, maar is door de jaren heen steeds minder belangrijk geworden. Content marketing heeft linkbuilding verdreven als belangrijkste manier op hoog te scoren in de zoekmachines. Toch blijft het een van de methoden om op de korte termijn winst te behalen binnen de zoekmachine posities.

9. Bijhouden van posities en maandelijkse rapportages
Aan de hand van de 0-meting en het zoekwoordenonderzoek stellen wij een dashboard op waar de voortgang wordt bijgehouden. Zo kan jij bijvoorbeeld zien hoe je website presteert op de gekozen zoekwoorden en of er extra bezoekers op je website komen. Zo kan jij zelf de afweging maken of onze inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

Geen behoefte aan zoekmachine optimalisatie, maar wel benieuwd hoe je website presteert? Digitmind kan voor jou eenmalig een online analytics dashboard inrichten naar jouw wensen.

10. Evaluatie
Doorgaans gaan wij met onze klanten een eerste samenwerking van 6 maanden aan. Na afloop van deze 6 maanden evalueren wij over het verloop en kijken we of de verwachtingen en doelstellingen zijn behaald. Uiteraard is het mogelijk om een eventuele samenwerking daarna voort te zetten.

Bovenstaande punten zullen niet voor iedere ondernemer relevant zijn. Sommige ondernemers hebben bijvoorbeeld niets met social media of willen alleen specifieke punten in uitvoering brengen. Dit is geen probleem Digitmind zal na het inventariseren een plan opstellen waarin rekening wordt gehouden met jou wensen en behoeften.