Zoekmachine optimalisatie

SEO – zoekmachineoptimalisatie

Wereldwijd worden iedere dag 4.464.000.000(!) zoekopdrachten op Google ingevoerd. Slechts 10 procent van de lezers van deze zoekopdrachten kijkt verder dan de eerste pagina. Driekwart van deze zoekers kijkt alleen naar de eerste 5 resultaten; 40 procent van de gebruikers gaat zelfs voor het allereerste zoekresultaat.


Waarom SEO?

Het zijn feiten die ondernemers, in een wereld waar online steeds belangrijker wordt, onderschatten. Je kunt een prachtige website hebben, maar als deze niet door je doelgroep wordt gevonden is de functie van een website beperkt.

Digitmind is, onder andere, een zoekmachineoptimalisatiebureau dat jou wil helpen met het beter vindbaar maken van je website. Wees wel voorbereid, want hoog (blijven) scoren in de zoekmachines is gigantisch hard werken.

Seo technieken

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

De wereld van internetmarketing kent twee belangrijke manieren om in zoekmachines te worden gevonden. De eerste en meest gemakkelijke manier is om gebruik te maken van betaalde advertenties. De tweede manier is om zoekmachineoptimalisatie in te zetten, een verzamelnaam voor diverse technieken en methoden om hoger te scoren in de zoekmachines. Het is de manier van de lange adem, maar levert bij succes een hoog aantal (gratis) bezoekers op.

Binnen de zoekmachines zijn er zogenoemde organische resultaten en betaalde resultaten. Betaalde resultaten zijn advertenties waar bedrijven geld voor betalen en worden in bijvoorbeeld Google bij de vier bovenste en vier onderste resultaten getoond. Je kunt ze herkennen aan de labels: adv. en gesponsord.

Organische resultaten zijn de resultaten die tussen deze betaalde advertenties worden getoond. Ze zijn gebaseerd op het zoekwoord dat de gebruiker intypt en de relevantie van de pagina waar naartoe wordt gelinkt. Heb jij bijvoorbeeld een informatieve pagina over het onderhouden van een zwembad, dan zal de zoekmachine het zoekwoord ‘zwembad onderhouden’ als relevante term zien voor deze pagina. Afbeelding 1 laat het duidelijke onderscheid zien tussen organische en betaalde zoekresultaten.

Voordelen zoekmachine optimalisatie

‘Gratis’ bezoekers

Het grote voordeel van organische zoekresultaten is dat je er niets voor hoeft te betalen. Dit terwijl je bij het adverteren per klik naar je website betaalt. Al door kleine inspanningen en aanpassingen kan een site verrassend snel hoge posities behalen binnen de organische zoekresultaten.

Hoge relevantie

Doordat Google de organische zoekresultaten toewijst aan de meest relevante website, ontvang jij de juiste doelgroep op je website. De kans is klein dat personen op jouw site belanden en geen nuttige informatie vinden over het opgegeven zoekwoord. Dit zorgt er weer voor dat bezoekers langer op je site blijven en zo voor meer conversie zorgen.

Goedkoper dan adverteren

Adverteren is in de regel duurder dan zoekmachineoptimalisatie. Dit komt doordat je betaalt per klik op de advertentie. Zonder goede monitoring lopen de kosten al snel op. Bij het behalen van goede posities in de zoekmachines gaan de investeringen in zoekmachineoptimalisatie zich in een hoog tempo terugverdienen.

Zorgt voor een langdurig effect

Een volhardende strategie op het gebied van zoekmachineoptimalisatie werpt op de lange termijn haar vruchten af. Het behalen van goede posities binnen de zoekmachines is namelijk een proces en behaalde topposities zullen niet zomaar verdwijnen. Topposities op veel gezochte zoekwoorden leveren je voor langere tijd veel bezoekers op. Bij het stopzetten van een advertentie zie je direct de afname in bezoekers.

Nadelen zoekmachine optimalisatie

Tijdrovend

Het traject van zoekmachineoptimalisatie is een intensief en tijdrovend traject. Hoge posities zijn vaak door veel moeite bereikt en deze achterstand wordt niet in een paar weken ingehaald.

Doorlopend proces

Het behalen van hoge posities betekent niet dat de zoekmachineoptimalisatie is afgerond. Je concurrenten zullen er alles aan doen om deze posities over te nemen en jij moet blijven investeren om deze positie te behouden en/of te verbeteren.

Minder verklaarbaar

Adverteren kan beter verklaard worden dan zoekmachineoptimalisatie. Plotselinge stijgingen en/of dalingen in de zoekmachineposities zijn soms moeilijk te verklaren. Dit kan frustrerend werken, maar hoort wel bij het proces van zoekmachineoptimalisatie. Het heeft ook mooie kanten, want het komt vaak voor dat pagina’s gaan ranken op zoektermen waar je nog nooit aan hebt gedacht, maar die wel veel relevante bezoekers opleveren.

Zoekmachine optimalisatie bij Digitmind

Nu rest natuurlijk de vraag: hoe pakken we zoekmachineoptimalisatie aan? Bij Digitmind gaan wij samen met jou kijken welke mogelijkheden er zijn. We stellen een plan op om jouw webpagina’s zo hoog mogelijk binnen de zoekmachines te laten ranken. Digitmind gaat op de volgende manier te werk:

1. Inventariseren
De eerste stap is om met jou om tafel te gaan en te inventariseren wat de wensen zijn. Digitmind heeft veel ervaring op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en kan je adviseren over het opstellen van realistische doelen. Het doel van deze inventarisatie is om een open en eerlijk gesprek te hebben over de ambities van jouw onderneming. Bij een positieve uitkomst stellen wij een plan op voor de inzet van zoekmachineoptimalisatie.

2. 0-meting
Wij maken een 0-meting van jouw website; hierin achterhalen we de posities van de gewenste zoekwoorden en vergelijken deze met de concurrentie. We doen onderzoek naar het linkprofiel, de snelheid en de structuur van jouw website. Verder geven wij advies over mogelijke verbeterpunten die doorgevoerd kunnen worden.

3. Zoekwoordenonderzoek
Wij gaan een zoekwoordenonderzoek voor jouw website uitvoeren, dit resulteert in zoekwoorden die volgens ons potentie hebben om hoog te scoren in de zoekmachines. Een zoekwoordenonderzoek kan heel uitgebreid zijn, maar kan ook compact worden gehouden. Deze keuze laten we aan jou over.

4. Opstellen structuur
Bij een definitieve keuze voor zoekwoorden gaan wij een structuur opstellen. We linken de zoekwoorden aan bestaande pagina’s of besluiten dat er nieuwe pagina’s moeten worden aangemaakt. We stellen de pagina titels en bijbehorende meta-description op, geven advies over de body tekst en URL’s van de webpagina. Het kan gezien worden als een blauwdruk van je website voor het implementeren van zoekmachineoptimalisatie.

Digitmind kan je huidige website overigens ook indexeren en hiervoor een structuur opstellen. Zo zie je direct waar de verbeterpunten liggen. Het opstellen van een structuur is ook ideaal bij het vormen van een nieuwe website. Je nieuwe website voldoet op deze manier direct aan de basisvoorwaarden om beter in de zoekmachines te worden gevonden. Neem hiervoor contact met ons op.

5. Technische optimalisatie
In eerste instantie gaan we kijken of er in de techniek van je website verbeterpunten te halen zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van caching, is er een sitemap aanwezig en/of wordt de website wel goed geïndexeerd? Wij zullen deze verbeteringen waar nodig doorvoeren.

6. Content marketing
De uitspraak ‘content is king’ hoor je vaak terug onder online marketeers. Het is een feit dat goede content een enorme boost geeft aan de vindbaarheid in de zoekmachines. Wij gaan jou helpen bij het creëren en plaatsen van goede content. In overleg kunnen wij dit zelf helemaal voor je uit handen nemen.

7. Social media marketing
Heb jij social media? is vaak een overbodige vraag. Gebruik jij social media? is al een stuk relevanter, maar gebruik jij social media op een goede manier? vinden veel ondernemers een lastige vraag. Wij adviseren jou hoe je social media op een goede manier kan inzetten. Heb je liever dat Digitmind de social media beheert, dan is dit uiteraard ook mogelijk.

8. Linkbuilding
Linkbuilding is niets meer en niets minder dan het plaatsen van links op andere website die naar jouw website verwijzen. Het is een zoekmachineoptimalisatietechniek van het eerste uur, maar door de jaren heen steeds minder belangrijk geworden. Contentmarketing heeft linkbuilding verdreven als belangrijkste manier om hoog te scoren in de zoekmachines. Toch blijft het een van de methoden om op korte termijn winst te behalen binnen de zoekmachineposities.

9. Bijhouden van posities en maandelijkse rapportages
Aan de hand van de 0-meting en het zoekwoordenonderzoek stellen wij een dashboard op waar de voortgang wordt bijgehouden. Zo kun jij bijvoorbeeld zien hoe je website presteert op de gekozen zoekwoorden en of er extra bezoekers op je website komen. Zo kun jij zelf de afweging maken of onze inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

Geen behoefte aan zoekmachineoptimalisatie, maar wel benieuwd hoe je website presteert? Digitmind kan voor jou eenmalig een online analytics dashboard inrichten naar jouw wensen.

10. Evaluatie
Doorgaans gaan wij met onze klanten een eerste samenwerking van 6 maanden aan. Na afloop van deze 6 maanden evalueren wij over het verloop en kijken we of de verwachtingen en doelstellingen zijn behaald. Uiteraard is het mogelijk om onze samenwerking daarna voort te zetten.

Bovenstaande punten zullen niet voor iedere ondernemer relevant zijn. Sommige ondernemers hebben bijvoorbeeld niets met social media of willen alleen specifieke punten in uitvoering brengen. Dit is geen probleem; Digitmind zal na het inventariseren een plan opstellen waarin rekening wordt gehouden met jouw wensen en behoeften.