Adverteren op Google

SEA – Google Ads

De meest bekende en meest gebruikte advertenties op het internet worden verzorgd door het netwerk van Google. Google verdient alleen aan advertentie-inkomsten een slordige 90 miljard per jaar. De mogelijkheden binnen Google Ads zijn ruim; wij zetten de meest populaire voor je op een rijtje.


Google zoeknetwerk

Het meest gebruikte netwerk binnen Google is het zoeknetwerk. Het principe is dat jij als ondernemer adverteert op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Stel jij wilt gevonden worden op de zoekterm ‘zwembad onderhouden’,  dan kun je op deze combinatie van woorden adverteren. Zodra iemand zoekt op ‘zwembad onderhouden’ komt jouw advertentie naar voren. Binnen het zoeknetwerk betaal je per klik; de kosten van de klik worden berekend aan de hand van concurrentie en relevantie.

Zoekmachine adverteren

Google displaynetwerk

Het displaynetwerk van Google plaatst advertenties op websites die zijn aangesloten op het Google-netwerk. Een veelgebruikte vorm van adverteren is een remarketing-campagne in het displaynetwerk. Heb jij afgelopen week naar nieuwe schoenen gezocht en zie je nu overal afbeeldingen van diezelfde schoenen terugkomen? Dit is een voorbeeld van een remarketing-campagne in het displaynetwerk. Afbeelding 2 geeft een voorbeeld van het displaynetwerk van Google.

Google Shopping

Google Shopping is een functie van Google waarmee je producten van verschillende aanbieders kunt vergelijken. Hij is dan ook voornamelijk geschikt voor websites die producten verkopen. Om te adverteren binnen Google Shopping dien je een productfeed aan het Merchant Center van Google te koppelen. Hoe relevanter de website en feed, hoe lager de kosten voor de advertentie. De kosten binnen Google Shopping worden berekend per klik op je advertentie; je betaalt dus alleen voor een daadwerkelijke klik naar je website.

Google Video / YouTube

Deze optie biedt de mogelijkheid om te adverteren in het videonetwerk van Google. Het gaat hier met name om YouTube, waar Google eigenaar van is. Je kent ze wel: de video’s binnen YouTube die je na een aantal seconden kunt overslaan. Deze optie wordt voornamelijk gebruikt door ondernemers die veel bezig zijn met branding. Voor deze advertenties is een goede videoboodschap noodzakelijk.

Applicatiecampagne

Beschik je over een applicatie en wil je deze promoten in het netwerk van Google? Dit kan door gebruik te maken van de universele appcampagne. Hierdoor wordt de applicatie gepromoot in het zoeknetwerk, displaynetwerk en op YouTube.