Online analytics

Weet jij hoeveel bezoekers je op je website ontvangt, waar de bezoekers vandaan komen en wat de meest bezochte pagina’s zijn? Dit zijn gegevens die gemakkelijk te achterhalen zijn door gebruik te maken van online analytics. Veel ondernemers weten wel inzicht te krijgen in deze gegevens, maar doen er verder niets mee. Dit is jammer omdat het inzichtelijk maken van je website tot nieuwe kansen leidt.   

waarom-online-analytics.png

Waarom online bezoekers analyseren?

Er zijn genoeg redenen te bedenken om bezoekers op je website te analyseren. Wij hebben onze ervaringen voor jou op een rijtje gezet. Dit heeft geleid tot de volgende punten.

1. Aannames kloppen niet altijd

Bij het opzetten van een website worden vaak aannames gedaan. Het gedrag van de bezoeker wordt ingevuld op de manier waarop de ondernemer denkt dat hij of zij zich gedraagt. Na het opstellen van de website wordt er echter niet meer gecontroleerd of dit wel daadwerkelijk het geval is. In de praktijk gedragen bezoekers zich echter op een andere manier. Ze hebben bepaalde verwachtingen en als deze niet werken of niet aanwezig zijn, kan dit jouw website een aantal conversies kosten. Met het instellen van online analytics kunnen bijvoorbeeld het klikgedrag en conversiepaden van de website in kaart worden gebracht. Zo zie jij direct waar en waarom de bezoekers afhaken in het proces naar een conversie.

2. Focus je op de juiste onderdelen van de website

Heb jij ook zoveel aandacht besteed aan je homepage? Dat is mooi, maar wist je dat het totaal van je gebruikers vaak niet op de homepage terecht komen, laat staan dat ze via de homepage jouw website binnenkomen. Waar in een normale winkel iedereen door de voordeur naar binnen komt, is dit op een website niet het geval. Er zijn talloze achterdeurtjes waar je bezoekers de site betreden en deze pagina’s hebben vaak niet de juiste aandacht gehad. Met het instellen van online analytics kan jij zien waar je bezoekers binnenkomen, hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven en op welke pagina ze weer afhaken. Misschien komt het gros van je bezoekers wel via een blog-pagina binnen, maar heb jij nog niet nagedacht over een slim conversiepad vanaf deze pagina.

Misschien zijn er pagina’s die hoge posities behalen binnen de zoekmachines, het is dan slim om te onderzoeken op welke zoekwoorden dit gebeurd. Door te investeren in deze zoekwoorden kan je echt topposities binnen de zoekmachines bereiken. Dit geeft je website vaak een enorme boost. Wij hebben een informatief stuk op het gebied van zoekmachine optimalisatie geschreven. Hier vind je alle informatie op het gebied van zoekwoorden en het behalen van topposities in Google.

3. Help mijn bezoekersaantallen en/of conversies kelderen

Dit is de nachtmerrie van elke ondernemer, maar het kan ook iedere ondernemer overkomen. De oorzaken van dalende conversies en/of bezoekersaantallen zijn ook divers. Veelvoorkomende oorzaken zijn:

-Technische fouten (404 pagina’s, knoppen en formulieren die niet werken)

- De concurrentie heeft zoekwoorden gevonden waar jij (onbedoeld) mee scoorde. Heb jij hier niet in geïnvesteerd dan haalt de concurrentie je snel in.

- Snelheid en mobiele weergave. Mobile first hanteren ze al een tijde bij Google en steeds meer bedrijven investeren in de mobiele snelheid en weergave van hun website. Doe jij dit niet, dan ga je het vroeg of laat terugzien in je bezoekersaantallen.

- Je backlink profiel verliest zijn waarde. Het linken van en naar je website wordt door Google gezien als een belangrijke informatiebron om jouw website te beoordelen. Heb jij veel links van andere websites, zijn deze links relevant en komen ze van websites met veel status en aanzien? Grote kans dat dit positief werkt op je vindbaarheid, verlies je deze links dan ga je het ook op een negatieve manier ervaren. Met online analytics kan Digitmind jouw backlink profiel inzichtelijk maken en je advies geven of het verkrijgen en verwijderen van links. 

- Google penalty: het kan voorkomen dat je website een penalty van Google krijgt. Hier zijn diverse redenen voor aan te dragen, in de meeste gevallen hebben jij en/of een andere partij SEO werkzaamheden op een verkeerde manier uitgevoerd. Dit kan resulteren in een “spammy” site en Google vindt dit niet leuk. Soms kan een gehackte website of een website vol met spam ook voor een Google penalty zorgen. In deze gevallen is voorkomen beter dan genezen zeker aan de orde. Zorg er dan ook voor dat je SEO werkzaamheden bij een betrouwbare partner uitvoert en zorg ervoor dat je website veilig is. Een Google penalty is geen pretje en het kost tijd en energie om hier volledig van te herstellen.  

4. Stel jezelf doelen

Wat wil je eigenlijk bereiken met je website? Je wil meer bezoekers en meer omzet en/of leads genereren. Dat is leuk, maar hoe weet je dat dit vanaf je website komt en hoe ga je dit inzichtelijk maken. Met online analytics kan je doelstelling meten en analyseren, zo kan jij voor jezelf harde targets stellen. De zogenaamde KPI’S (key performance indicators) laten zien hoe jouw website presteert.

Vaak denken ondernemers alleen aan bezoekersaantallen en omzet, maar goede KPI’s zijn ook de websitesnelheid, reviewscore, tijd op pagina, bezoekers via social media, zoekwoordenposities en het aantal blog-artikelen. Dit zijn vaak de onderliggende factoren die leiden tot meer bezoekers en omzet.

5. Houd overzicht

Wij adviseren iedere ondernemer om in ieder geval de algemene gegevens van zijn of haar website in kaart te brengen. Denk hierbij aan bezoekersaantallen, bouncepercentages, meest bezochte pagina’s en de belangrijkste conversiedoelen. Dit geeft een algemeen beeld van de prestaties van je website. Zo kan je bepalen waar binnen je website aandacht aan moet worden besteed. Te veel ondernemers beschikken over website, maar hebben geen idee wat de website hen oplevert.

6. Speel snel in op kansen en/of bedreigingen

Zie jij dat een pagina op eens veel minder bezoekers krijgt? Reageer dan snel door te controleren of er iets mis is en geef de pagina meer aandacht. Zo voorkom je dat de pagina helemaal wegzakt en je de bezoekers definitief kwijt bent. Zie jij dat een blog post of pagina het de laatste dagen opvallend goed doet? Geef dan ook extra aandacht en zorg voor een goed conversiepad vanaf deze pagina klopt. Door je online analytics goed op orde te hebben kan jij snel schakelen tussen bewegingen binnen de markt.

In principe adviseren wij iedere ondernemer met een website om gebruik te maken van online analytics. Twijfel jij nog, Digitmind heeft de belangrijkste voor- en nadelen van online analytics op een rijtje gezet.

Voordelen van online analytics

Overzicht

Online analytics geven je overzicht en inzicht in het presteren van je website. Krijg een beter beeld van wat je website eigenlijk doet en speel hier als ondernemer op in.

Alles is meetbaar

Of je nu een simpele button wilt meten of een heel conversiepad, met online analytics valt (bijna) alles te meten. Of je nu een WordPress, Drupal of ander soort CMS hebt, online analytics zijn breed inzetbaar.

Gratis software

Er zijn genoeg tools aanwezig waar je als ondernemer gratis mee aan de slag kan. Google Analytics is de meest gebruikte en geavanceerde tool om mee te beginnen. Google biedt zelfs cursussen aan waardoor jij Google Analtyics zelf onder de knie kan krijgen.

Behaal je doelstelling

Door het bepalen van KPI’s kan jij jezelf en jouw personeel gemotiveerd en scherp houden. In de praktijk hebben ondernemers die geen gebruik maken van KPI’s moeite om houvast en richting aan hun online kanalen te geven.

Essentieel in combinatie met adverteren en zoekmachine optimalisatie

Maak of wil jij gebruik maken van online advertenties en/of zoekmachine optimalisatie? Dan is het inzichtelijk maken van de prestaties van deze technieken en methoden essentieel. Als ondernemer wil je natuurlijk weten wat een investering je oplevert.

Veranderingen en A/B testen

Wil jij veranderingen doorvoeren op de website, maar weet je niet of dit het gewenste effect oplevert? Met online analytics kan je gebruik maken van A/B testen, zo zie je direct of en hoe eventuele veranderingen werken.

Nadelen van online analytics

Complex

Door de enorme hoeveelheid aan data die wordt gemeten kan online analytics in het begin een afschrikkend effect hebben. Doorgaans zijn enige technische affectie en doorzettingsvermogen voldoende om online analytics in de basis te snappen.

Wat ga ik eigenlijk meten?

Het is belangrijk om goed na te denken over wat je wil gaan meten en waarom. Het gehele klikgedrag van een website in kaart brengen is leuk en uitdagend, maar is het wel efficiënt en wat bereik je er eigenlijk mee? Denk als ondernemer dan ook goed na welke meetgegevens er voor jou business echt toe doen. Zonder juiste koppelingen, afbakening en interpretatie blijft het een grote hoop van data die je niet zoveel vertelt.

Voldoe jij nog aan de AVG?

Wat moet er in mijn privacy statement staan en moet ik een coockiemelding hebben? Kortom voldoet mijn website nog wel aan de AVG (algemene verordening gegevensbescherming)? Het implementeren van online analytics kan gevolgen hebben voor de AVG. Controleer of laat dit goed controleren zodat je hier geen problemen van ondervindt.

Online analytics bij Digitmind

Online-Analytics-bij-Digitmind.png

Bij Digitmind kijken wij samen met jou naar wat je wil bereiken met je online kanalen. Op basis van deze informatie geven wij een advies over het inzichtelijk maken van bepaalde gegevens en conversiepaden. Welke omvang deze metingen hebben, ligt helemaal aan jouw wensen en behoeften. Bij Digitmind gebruiken wij voornamelijk de volgende tools bij het inzichtelijk maken van de online analytics.

Google Analytics

Wij proberen zo veel mogelijk in of via Google Analytics te meten. Zo krijg je niet een wirwar van verschillende tools die ingezet worden. Met Google Analytics kan al veel inzichtelijk gemaakt worden en bevat voor de meeste ondernemingen al ruim voldoende data om beslissingen op te baseren. Als Google Analytics nog niet aanwezig is binnen de website kunnen wij deze voor je implementeren.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een fantastische tool om zonder ingewikkelde codes op je website, inzicht te krijgen in bijvoorbeeld klikevenementen. Alle data van Tag Manager kan doorgestuurd worden in Google Analytics waardoor deze krachtige tool voornamelijk op de achtergrond draait.

Google Search Console

Inzicht in zoekwoorden, backlinks en indexering wordt in de basis verkregen door de Google Search Console. Het geeft een globaal beeld van je website en moet altijd met een schuin oog in de gaten worden gehouden. Voor precieze posities en de sterkte van het backlinkprofiel maakt Digitmind gebruik van andere tools. Afhankelijk van het soort onderneming en de wensen en behoeften van deze onderneming worden deze tools ingezet. Dit wordt voornamelijk gedaan in combinatie met zoekmachine optimalisatie. Ook deze informatie kan grotendeels worden doorgestuurd naar Google Analytics. Wij kunnen indien nodig de Google Search Console voor jouw onderneming opzetten.

Bing webmaster tool

Het equivalent van de Google Search Console is de Bing webmaster tool. Het bevat grofweg dezelfde data, maar is gericht op de Bing en Yahoo zoekmachine in plaats van die van Google. Voor ondernemingen met een meer internationaal karakter kan dit interessant zijn omdat Bing en Yahoo buiten Europa relevante marktaandelen hebben.

Hotjar

Veel klikevenementen zijn overbodig als er gebruikt wordt gemaakt van Hotjar. Hotjar is een stuk software dat in de basis een heatmap maakt van je website. Zo kan je precies zijn waar personen klikken, scrollen en met hun muis bewegen. Hotjar biedt ook de mogelijkheid om opnames van bezoekers te maken.

Google Data Studio

Om het voor jou zo overzichtelijk mogelijk te houden, koppelen wij waar mogelijk alle data aan Google Data Studio. Zo zie jij alleen de relevante gegevens die we samen hebben bepaald en kan je op basis van deze informatie beslissingen nemen. Dit dashboard zoals wij het noemen, is op ieder moment van de dag voor jou toegankelijk door middel van een deelbare link. Zo heb jij alle benodigde informatie gepersonaliseerd en op een plek toegankelijk.

Andere kanalen koppelen

In het geval dat jij gebruik maakt van Facebook, Instagram en andere online kanalen zullen we dit ook inzichtelijk maken. Van zichzelf beschikt Google Analtyics al over veel van deze integraties en wij maken hier slim gebruik van.

Maak jij gebruik van AdWords en/of andere online advertenties, dan kunnen wij de prestaties van deze advertenties ook inzichtelijk maken binnen Google Data Studio. Wel zo fijn om te controleren of je investering daadwerkelijk het gewenste effect heeft.

Geïnteresseerd in het inzichtelijk maken van jouw online verkeer? Neem dan gerust contact met ons op.

Neem contact met ons op!