Online adverteren

Online adverteren is een manier van adverteren waarbij betaalde advertenties op het internet worden getoond. Deze advertenties zijn er in vele vormen en vaak hebben de gebruikers niet door dat het getoonde bericht een advertentie bevat. Het is een slimme manier van adverteren en als het goed wordt ingezet levert het veel bezoekers, leads en/of conversies op. Grote organisaties als Booking.com, Coolblue en Bol besteden miljoenen aan online advertenties, maar ook voor het MKB kan online adverteren een vaste en betrouwbare bron van inkomen zijn.

Digitmind kan voor jou het online adverteren verzorgen, wij hebben al ruim 10 jaar ervaring en hebben de online advertentiemarkt door de jaren heen zien groeien tot een van de belangrijkste internet marketing kanalen. Lees verder voor de exacte mogelijkheden die wij kunnen bieden, van social media tot zoekmachine adverteren.

waarom-online-adverteren.png

Waarom online adverteren?

Online adverteren kan voor jouw onderneming toegevoegde waarde hebben, met online advertenties kan je heel gericht de doelgroep aanspreken. Het is goedkoper en efficiënter dan het traditionele adverteren en de resultaten zijn tot in detail te verklaren. Online adverteren kan op verschillende manieren, je kan met jouw onderneming meer bekendheid willen vergaren of je wil dat een bezoeker een handeling op je website voltooit. Het aanvragen van een offerte, het doen van een aankoop of het opnemen van contact zijn veelgehoorde handelingen. Iedere handeling vergt een andere aanpak en/of inzet van advertentiekanaal. Vraag jij jezelf af of online adverteren iets voor jouw is? Wij hebben de voor- en nadelen van online adverteren voor jou op een rijtje gezet.

Voordelen van online adverteren

Specifieke doelgroep

Met online adverteren kan je heel specifiek de gewenste doelgroep aanspreken. Wil jij bijvoorbeeld jongeren tussen de 20 en 25 met een HBO opleiding en woonachtig in Arnhem bereiken? Dit is geen probleem, het zal je verbazen hoe specifiek doelgroepen tegenwoordig bereikt kunnen worden. Het voordeel is dat je hierdoor weinig bezoekers op je online kanalen hoeft te verwachten die geen interesse of affiniteit hebben met jou onderneming. Dit verhoogt de kans op conversies aanzienlijk.

Meetbaar

Een bezoeker uit een online advertentie kan precies achterhaald worden. Uit welke advertentie kwam deze persoon, wat was zijn leeftijd, heeft hij een aankoop gedaan, hoe lang was hij aanwezig op de website. Wij kunnen met behulp van online analytics deze conversie funnels inzichtelijk maken.

 

In de praktijk hebben bedrijven voornamelijk behoefte aan inzicht in de opbrengsten van een online advertentie. Dit kan gemakkelijk door een waarde aan een bepaalde handeling te koppelen. Stel jij verkoopt een opblaasbaar zwembad en maakt bij verkoop €20,- winst. Een gemiddelde klik op deze advertentie kost je €0,50, dan moet van de 40 personen die op de advertentie klikken ten minste 1 persoon het zwembad aankopen om quite te spelen.

 

Dit kan met behulp van online analytics inzichtelijk worden gemaakt waardoor jij altijd overzicht hebt over de kosten en opbrengsten. In de praktijk vallen de winstgevende advertenties dan ook snel op en vallen de tegenvallende advertenties snel af. Op termijn zorgt dit voor een betrouwbare en duidelijke set van online advertenties.

 

Het gegeven voorbeeld geldt natuurlijk voor veel meer situaties dan alleen het verkopen van producten. Dit kan ook voor handelingen waar handmatig een waarde aan gekoppeld moet worden.

 

Stel personen vragen offertes bij jouw onderneming aan voor het aanleggen van een zwembad. De aanvraag gebeurd online, maar jij handelt de rest offline af. Dan zal er berekend moeten worden hoeveel een gemiddelde aanvraag jou oplevert. Dit bedrag kan dan handmatig gekoppeld worden binnen de online analytics.

 

Er zijn talloze mogelijkheden voor het inzichtelijk maken van de resultaten van advertenties. Bij Digitmind kijken wij samen met jou wat de meest geschikte manier is.       

Budget

Jij bent altijd in controle over je budget, of je nou 10, 20, 100 of 1000 euro per dag wil uitgeven. Dit is tot in detail in te stellen en zorgt ervoor dat er nooit meer wordt uitgegeven dan dat jij wil.

Bereik

Het bereik van een online advertentie kan gigantisch zijn. Wil jij zowel Nederland, Belgie als Duitsland bereiken? Met online advertenties is dit eenvoudig te bereiken. Wil jij echter alleen Arnhem bereiken, dan is dit ook mogelijk. Wij zien vaak dat bedrijven klein beginnen, maar op termijn het bereik van hun onderneming steeds meer uitbreiden.

Direct resultaat

Het grote voordeel van online adverteren is dat het direct resultaat heeft. Wil jij vandaag nog meer bezoekers op je website, dan is dit in principe mogelijk. Bij Digitmind nemen wij echter wel de tijd om samen met jou uit te zoeken wat het beste werkt voor jouw doelstellingen. Als dit duidelijk is, kan het snel gaan en zal je op korte termijn de resultaten zien. Een meer duurzame manier van bezoekers werven is zoekmachine optimalisatie.  

Efficiënt en effectief

Door op een slimme manier gebruik te maken van de tools die online adverteren mogelijk maken is het opzetten en onderhouden van online advertenties een efficiënt proces. Aanpassingen, correcties en bijsturingen zijn zo gebeurd en dit leidt weer tot effectievere resultaten.

Nadelen van online adverteren

Het kan eng zijn

Veel ondernemers zijn argwanend om een budget voor online adverteren te reserveren. Dit leidt vaak tot kleinschalige campagnes waar niet het optimale rendement wordt behaald.  

Kan je veel kosten

Bij het onjuist instellen van advertenties, het niet hebben van een duidelijke strategie en doelstelling(en) kan online adverteren je bakken met geld kosten. In de praktijk voorkomt het goed monitoren van campagnes het verliezen van geld. Bij Digitmind houden we dit goed bij en bij negatieve resultaten grijpen we snel in.

Complexiteit

Als je niet bekend bent met de online tools van het adverteren is het gebruik complex. De opties zijn veelzijdig en begeleiding en/of ervaring is aan te raden. Digitmind biedt ook de mogelijkheid om jou te begeleiden in het opzetten van online advertenties.

Passen en meten

Adverteren op het internet kan een puzzel zijn. In het begin ben je op zoek naar de juiste advertentievormen en probeer je door bijsturing en monitoring advertenties zo converterend mogelijk te krijgen. De ene keer lukt dit direct en de andere keer moet je veel sleutelen aan de advertenties.

Drukker en drukker

De markt van online advertenties wordt steeds drukker en daarmee duurder. Hierdoor is het voor MKB bedrijven een uitdaging om een positie binnen deze markt te verwerven. Met name de online advertentiemarkt van Google bevat veel concurrentie.

Goede landingspagina

Een advertentie wordt een stuk meer converterend als de landingspagina van de advertentie aanzet tot handelen. In de ideale situatie zijn er zo weinig mogelijk stappen vanaf de landingspagina tot het conversiedoel. Verder dient de advertentietekst aan te sluiten op de landingspagina.

Het oog wil ook wat

Veel van de verschillende soorten online advertenties maken gebruik van afbeeldingen. Slechte of misleidende afbeeldingen dragen niet bij aan een goede advertentie. Het komt vaak voor dat ondernemers prachtige producten verkopen, maar niet over goede afbeeldingen beschikken. Deze afbeeldingen hoeven niet alleen gebruikt te worden voor advertenties, maar kunnen ook je huidige website een boost geven.

Wanneer online adverteren?

Online adverteren is voor de ondernemers die via hun online platform meer bezoekers, leads, verkopen en contacten willen ontvangen, maar ook de ondernemers die meer bekendheid, bereik en informatie willen verschaffen maken gebruik van online advertenties.

Voordat we bij Digitmind beginnen met online adverteren willen we dat de ondernemer goed nadenkt over de volgende drie punten.

       - Wie wil je met de advertentie bereiken?
       - Wat wil je met de advertentie bereiken?
       - Wat wil je uitgeven aan online advertenties?

Weet jij deze vragen te beantwoorden dan kan Digitmind onderzoeken of online adverteren iets voor jou kan zijn.

Verschillende soorten online advertenties

1. Google Ads

De meest bekende en meest gebruikte advertenties op het internet worden verzorgd door het netwerk van Google. Google verdient alleen aan zijn advertentie-inkomsten een slordige 90 miljard per jaar. De mogelijkheden binnen Google Ads zijn ruim, wij hebben voor jou de meest populaire soorten op een rijtje gezet.  

1.1 Google zoeknetwerk

Het meest gebruikte netwerk binnen Google is het zoeknetwerk. Het principe is dat jij als ondernemer adverteert op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Stel jij wilt gevonden worden op het zoekwoord “zwembad onderhouden”, dan kan je op dit zoekwoord adverteren. Op het moment dat iemand zoekt op “zwembad onderhouden” komt jouw advertentie naar voren. Binnen het zoeknetwerk betaal je per klik, de kosten van de klik worden berekend aan de hand van de concurrentie en relevantie. Afbeelding 1 geeft een voorbeeld van het zoeknetwerk van Google, je kan deze advertenties herkennen aan het label: adv.

Afbeelding 1: Het zoeknetwerk van Google

Het zoeknetwerk van Google.png

1.2 Google displaynetwerk

Het displaynetwerk van Google plaatst advertenties op websites die zijn aangesloten op het Google netwerk. Een veelgebruikte vorm van adverteren is een remarketing-campagne in het displaynetwerk. Heb jij afgelopen week naar nieuwe schoenen gezocht en zie je nu overal afbeeldingen van de gezochte schoenen terugkomen? Dit is een voorbeeld van een remarketing-campagne in het displaynetwerk. Afbeelding 2 geeft een voorbeeld van het displaynetwerk van Google.

Afbeelding 1: Het displaynetwerk van Google
Display netwerk van Google.png

1.3 Google Shopping

Google Shopping is een functie van Google waarmee je producten van verschillende aanbieders kan vergelijken. Het is dan ook voornamelijk geschikt voor websites die producten verkopen. Om te adverteren binnen Google Shopping dient een productfeed aan het Merchant Center van Google gekoppeld te worden. Hoe relevanter de website en feed, hoe minder de kosten voor de advertentie bedragen. De kosten binnen Google shopping worden berekend per klik op je advertentie, je betaalt dus alleen voor een klik naar je website. Afbeelding 3 geeft een voorbeeld van de Google Shopping resultaten.

Afbeelding 3: Google Shopping
Google Shopping.png

1.4 Google video

Deze optie biedt de mogelijkheid om te adverteren in het video netwerk van Google. Het gaat hier met name om YouTube, waar Google eigenaar van is. Het zijn de video’s binnen YouTube die je na een aantal seconden kan overslaan. Deze optie wordt voornamelijk gebruikt door ondernemers die veel bezig zijn met branding. Voor deze advertenties is een goede videoboodschap noodzakelijk.

1.5 Applicatie-campagne

Beschikt u over een applicatie en wilt u deze promoten in het netwerk van Google. Dit kan door gebruik te maken van de universele app-campagne. Hierdoor wordt uw applicatie gepromoot in het zoeknetwerk, displaynetwerk en op YouTube. Afbeelding 4 geeft een voorbeeld van een applicatie promotie.

Afbeelding 4: Applicatie promotie
applicatie promotie.png

2. Bing Ads

Minder bekend in Nederland is het adverteren op de zoekmachine van Bing. Dit komt omdat het marktaandeel van Bing in Nederland laag is. Toch kan het interessant zijn omdat er minder concurrentie aanwezig is en de kosten daardoor lager liggen. Je kan het netwerk van Google en Bing ook combineren, door het gezamenlijk in te zetten. Je pakt hiermee ook direct de zoekmachine van Yahoo mee, omdat Bing hier een samenwerking mee heeft. Heeft jouw onderneming een internationaal karakter, dan wordt Bing Ads een stuk interessanter omdat in andere landen het marktaandeel van Bing een stuk hoger ligt dan in Nederland. In de Verenigde Staten heeft Bing bijvoorbeeld een aandeel van 30% op de markt van zoekmachines.

De mogelijkheden binnen Google zijn uitgebreider, Digitmind zet Bing voornamelijk in voor het zoeknetwerk van de zoekmachine.

3. Social media

Social media wordt steeds belangrijker in het online adverteren. Jongeren zitten massaal op social media en de oudere generatie weet deze platformen ook steeds vaker te vinden. Sommige onderneming halen grote delen van hun klanten van social media. Afhankelijk van jouw onderneming kunnen we kijken of adverteren op social media iets voor jou is. Digitmind kan adverteren op de volgende platformen.

3.1 Facebook en Instagram advertenties

Het grote voordeel van Facebook campagnes is dat de doelgroep heel specifiek te bereiken is. Je zou een campagne zo in kunnen stellen dat hij bijna specifiek geselecteerde personen kan bereiken. Het nadeel ten opzichte van het adverteren in de zoekmachines is dat personen minder actief opzoek zijn naar de getoonde advertentie. De Facebook advertenties worden weergeven als gesponsord bericht op de tijdlijn binnen Facebook. Facebook is ook eigenaar van Instagram, optioneel kan via het platform van Facebook ook op Instagram geadverteerd worden. Binnen Facebook betaal je per klik op je advertentie. Afbeelding 5 bevat een voorbeeld van een Facebook advertentie.

Afbeelding 5: Facebook advertentie
Adverteren op Facebook.png

3.2 LinkedIn advertenties

Wil jij gaan adverteren op de zakelijke markt, dan is LinkedIn een zeer aantrekkelijke optie. Je kan jouw diensten en producten direct promoten bij de gewenste organisaties. Binnen LinkedIn kan gebruik worden gemaakt van een sponsored content-campagne en een tekst ad campagne. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een display campagne, deze werkt op dezelfde manier als de campagnes in AdWords. Focus jij je voornamelijk op de business to business markt, dan is LinkedIn adverteren zeker de moeite waard. Doorgaans heeft een LinkedIn advertentie wel meerdere contactmomenten nodig om een conversie te generen. Afbeelding 6 bevat een voorbeeld van een sponsored content-campagne binnen LinkedIn.

Afbeelding 6: Sponsored content-campagne LinkedIn
LinkedIn Sponsored Campagne advertentie.png

3.3 Twitter advertenties

Maakt jouw onderneming veel gebruik van Twitter, dan is het adverteren op Twitter de overweging waard. Doorgaans wordt dit platform voornamelijk ingezet om bekendheid te krijgen, de interactie aan te gaan en meer volgers te verzamelen. Binnen Twitter is het mogelijk om je account uit te lichten of je Tweets te promoten. Wij adviseren alleen Twitter in te zetten als je al veel affiniteit hebt met dit netwerk. Het is minder geschikt voor het promoten en verkopen van producten.

4. Marktplaats advertenties

Verkoop jij producten of diensten? Marktplaats is nog steeds een van de grootste Nederlandse platformen waarop spullen worden verkocht. Marktplaats werkt ook volgens het kost per klik model, waardoor jij alleen voor een daadwerkelijke klik op je advertentie betaald. Je kan de producten handmatig toevoegen in de Admarkt van markplaats of gebruik maken van een feed of API-koppeling met je webshop. De resultaten van een Marktplaats advertentie zijn vaak positief en bij Digitmind adviseren wij dit kanaal dan ook veelvuldig voor Nederlandse webshops. Afbeelding 7 geeft een voorbeeld van het adverteren op Marktplaats.

Afbeelding 7: Marktplaats advertentie
marktplaats adverteren.png

5. Audio advertenties

Wil jij personen voorlichten, een groep bereiken en/of een evenement aankondigen? Dit zijn ideale doelstelling om te bereiken met een audio advertentie. Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van Spotify en op dit kanaal is het ook mogelijk om te adverteren. Jongeren bevinden zich met name op Spotify en luisteren steeds minder naar de traditionele radio. Binnen Spotify is het mogelijk om een audioboodschap te promoten.

Online adverteren bij Digitmind

Bij Digitmind doen wij niets zonder een gedegen plan. Het is jammer om advertentiebudget in te zetten zonder goed na te denken over wat er bereikt moet worden. Vaak worden advertenties te breed ingezet waardoor er wel een grote groep bezoekers op je website komt, maar dit leidt doorgaans niet tot veel conversies. Een goed plan, kennis van de markt en doelgroep, de juiste campagne instellingen en het doormeten van conversies staan aan de basis van succesvolle online advertenties.

1. Doel vaststellen

Ten eerste kijken wij met samen met jou naar de doelstellingen. Wat wil je bereiken met het online adverteren en hoe zie je dit voor je? We inventariseren de wensen en behoeften en geven aan wat wel en niet mogelijk is. Uiteindelijk streven wij naar een realistisch beeld van online adverteren.

2. Keuze inzet van advertentiekanalen

Op basis van jou input gaan wij aan de slag en stellen een plan op over de inzet van de mogelijke advertentiekanalen. We geven aan wat er gedaan moet worden om een advertentie succesvol op te stellen en onderbouwen onze keuzes. Het is aan jou om te bepalen of je hiermee akkoord gaat.

3. Instellen campagnes en metingen

Bij goedkeuring gaan wij aan de slag en stellen op basis van het plan de online advertenties op. De advertenties kunnen direct worden opgesteld, maar het kan ook dat er eerst andere werkzaamheden nodig zijn. Denk hierbij aan een zoekwoordenonderzoek, het zoeken van afbeeldingen, het opstellen van een feed en/of het dieper analyseren van de analytische gegevens. Dit zal allemaal in het opgestelde plan staan, zo weet jij precies hoe Digitmind te werk gaat.

Daarnaast zullen de advertenties zo ingesteld worden, dat de resultaten direct worden doorgemeten in Google Data Studio.

4. Bijsturing en monitoring

Bij het activeren van de online advertenties zullen wij wekelijks tijd besteden aan het bijsturen en monitoren van de campagnes. Dit is belangrijk om uiteindelijk tot de meest converterende advertenties te komen en ervoor te zorgen dat er niet onnodig geld wordt uitgegeven. In beginsel zal dit meer tijd in beslag nemen, hoe langer een campagne draait hoe stabieler het wordt.

5. Real time rapportages / inzichtelijk maken resultaten

Bij ons heb jij altijd inzicht in de online advertenties, wij richten namelijk een dashboard in Google Data Studio in waar jij iedere dag de resultaten van je advertenties kan zien. Door middel van een deelbare link is dit document op ieder moment van de dag toegankelijk en zal het de meest recente gegevens van een online advertentie tonen.

Benieuwd naar wat Digitmind voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

Neem contact met ons op!